CITIVAN.DK

Buddy er det som Kewetten startede, en lille fix by-bil der faktisk er i stand til at løse de fleste personers transportbehov uden problemer.

Der er naturligvis lavet mange ændringer siden den første Kewet så dagens lys, men man er ikke i tvivl om hvilke rødder en Buddy har, de stammer fra Hadsund i Danmark.

 

Jeg var så heldig at jeg fik lov at besøge Buddy fabrikken og få en hyggelig snak og rundvisning med direktøren Jan-Petter, det var utrolig spændende at se hvordan en Buddy bliver til fra ende til anden.

En moderne Buddy kan leveres med Nikkel-metalhydrid batterier hvilket kan række helt op til 120km på en opladning, og det er ikke kun på papiret men også på vejen.

Buddy’en giver plads til tre personer og der er naturligvis sikkerhedsseler til alle tre.

Bagagerummet er beskedent, men har man brug for at fragte store ting, kan den leveres med anhængerkrog så man har mulighed for at trække en lille trailer, eller måske have en cykelholder bag på bilen.

 

Jeg får mange af de samme spørgsmål når jeg snakker med folk der ser min lille El-bil og de fleste bliver positivt overrasket over de svar jeg kan give. Lad os få fjernet den største myte af dem alle, det kræver ikke en omfattende lade-stander-stations-indretning at kunne oplade den, hvis du er i stand til at sætte en støvsuger i stikkontakten kan du også sætte din Buddy / Kewet til opladning, det sker i en helt almindelig stikkontakt.

Og det er rigtigt at det tager tid at lade den op, men der er jo ingen der siger at man behøves at stå og kikke på den når den lader, som når man står og tanker benzin eller diesel på sin konventionelle bil. Jeg plejer at sætte den i stikket når jeg kommer hjem fra arbejde, og hive den ud af stikket når jeg triller om morgenen, og så slipper jeg for at skulle turen ind forbi en tankstation en gang imellem som alle mine medtrafikanter.

Det er sandt at rækkevidden er begrænset, men prøv at se hvor mange kilometer du reelt kører om dagen, en gennemsnitlig dansker finder hurtigt ud af at de både kan nå på arbejde, forbi børnehaven og handle ind på vejen uden at have problemer med at skulle løbe tør for strøm.

 

At varme en elbil op om vinteren skal ikke ske via elvarme, det giver ikke mening, derfor er Buddy’en udstyret med en lille dieselvarmer der uden problemer kan varme den lille bil op på en kold vinterdag.

 

 

 

Buddy'en er håndlavet, hvilket også giver en meget høj kvalitet, og gennem årene blandt andet med grobund i Kewet'en er komponenterne skiftet til kraftigere og bedre versioner men grundprincippet er stadig det samme, en lille fix elbil der er perfekt til byen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Buddy'en har som Keweten en varmegalvaniseret ramme, og skallen er lavet af glasfiber, dette sikre at din Buddy ikke ruster, hvilket er rart specielt i Danmark hvor vi salter så meget som vi gør om vinteren.

 

Teknisk set er Buddy en 4-hjulet motorcykel i Norge, men den betegnelse har vi ikke i Danmark, så her er de stadig indregistreret som en almindelig bil.

 

Er du blevet fristet?

Se meget mere på www.buddyelectric.com

 

Er du i tvivl om hvorvidt du kunne få glæde af en Buddy så skriv mig en mail så kan jeg måske guide dig i den rigtige retning.

 

Du kan også skrive direkte til Buddy fabrikken i Norge ved at klikke her