CITIVAN.DK

Min Citi-van er nummer 7 og har oprindeligt kørt for Frederikshavn kommune

Citi-van'erne er næsten umulige at finde og der går meget langt imellem at de er til salg.

Da jeg fandt min havde den været til salg i 32minutter, jeg ringede med det samme da jeg så den til den tidligere ejer Stig, og jeg fortalte ham at den var solgt, hvorefter vi fik en lang hyggelig snak om Citi-van'en men vi rundede også mange andre EL-biler.

Stig var glad for at det var en entusiast der skulle overtage den og viderebringe dens eksistens.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi havde aftalt et tidspunkt for overdragelse, og bag i van'en var også lidt reservedele, bla. to nye baglygter (som man måske kan genkende kommer de fra en Opel Kadett E Caravan) som jeg fik med. Stig gav mig en en lille forklaring af nøglerne (der var en til tænding, en til dørene, en til frontklap og en til bagklap :-) ), låsen i bagklappen er lidt tricky og førerdøren kan være lidt svær at åbne udefra, men man skal huske på at det er en prototype så det må man tage med.

 

Van'en havde stadig de klistermærker på som den havde hos Frederikshavn kommune, dog var noget at den tekst der havde været på den pillet af. Jeg skrev til Frederikshavn kommune for at høre om de havde gamle minder jeg kunne få vedr. bilen.

Jeg var så heldig at min mail fandt vej til Kim fra "forsyningen" ved Frederikshavn kommune.

Kim har været mere end almindeligt behjælpsom, og var den der kendte bilen bedst fra den aktive periode ved Frederikshavn kommune. Han kunne berette at den hovedsageligt havde været brugt til at kører markuleret papir og fortalte også om en uhyggelig pris på en ny batteripakke den havde fået den gang. Jeg har nu flere gange snakket med Kim i telefonen og han er en utrolig hyggelig person, han fik envidere Gert fra Park og vej i Frederikshavn kommune til at sende mig de data som var i deres EDB system, hvilket kunne vise at den havde kørt for "energisektionen" og der var også data med datoer for hvornår der var udført service / reperationer, fantastisk sjovt at læse disse data.

 

 

Bilen skulle til syn før jeg kunne få nummerplader på den, den var sådan set klar, jeg skulle dog lige fejlsøge lidt, da det lange lys og haveriblinket ikke virkede.

Jeg tog udgangspunk i kontakterne på instrumentbordet, men kunne hurtigt konstatere at det var et af relæerne bag sikringerne der skulle kikkes lidt på.

 

 

Da alt så ud til at virke, blev der bestilt "prøvemærker" og tid til syn hos FDM i Lyngby.

Batterierne kunne få mig ca. 12km så det blev med lade-stop ved mit arbejde.

Første syn lykkedes dog ikke, rust på bremseskiverne da de havde stået stille i et stykke tid, samt at forlygterne lyste lidt for højt gjorde at jeg desværre skulle have van'en til omsyn.

 

 

På med nye skiver hele vejen rundt og indstilling af lyset og så kom van'en igennem syn, hvilket betyder "syns-kage" til kollegaerne på arbejde.

Van'en deler sliddele med resten af Kewetterne så skiverne fra en Fiat passer, dog skal de på baghjulene drejes af før montering (som på de andre Kewetter).

Højre baghjul sad så godt fast at jeg måtte have et to meter rør på min krydsnøgle for at få boltene af, heldigvis var min søn Frederik frisk på at give en hånd med, og vi kunne få de nye skiver på Van'en.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bagskiverne måtte lige drejes

 

Skiverne skulle drejes ned før de kunne sidde på Van'en på samme måde som på den almindelige Kewet:

 

De batterier der sad i Van'en var Chairman typen, nogle ellers gode batterier der dog ikke var mere power i, så disse skulle skiftes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her et billede fra marts 2013 hvor Citivan'en sammen med de fleste andre danskproducerede biler blev udstillet.

 

 

Her et billede fra "Fars-dag" ved Danmarks tekniske museum i Helsingør - Juni 2013

Kewet'en er generelt billig at holde kørende, mange slidedele kommer fra Fiat hvilket vil sige at de er til at få fat i og oven i købet er billige.

Andre dele kommer fra bl.a. Opel f.eks. blinker og visker-arm. Viskerarmen på en Kadett E kan trykkes frem i kørselsretningen hvilket i den almindelige Kewet ikke har nogen funktion, men Van'en har bagrudevisker så her giver det faktisk mening at armen har denne funktion.