Historie

Thure Barsøe-Carnfelt som stod bag Hope Computer, startede sit Elbil eventyr med forskellige forsøg som f.eks. ”Hope Miniel” en lille topersoners bil som man den dag i dag måske godt kunne sammenligne lidt med Kewet’en 

Den lille Miniel var baseret på en fransk “Knallert-bil”, men blev dog kasseret da Thure ønskede at satse på en firepersoners bil i stedet.

Thure opnåede i sin tid i folketinget i starten af 80’erne at sørge for at elbiler blev fritaget for afgift, noget vi kunne nyde godt af frem til 1. januar 2016 hvor regeringen fik indført afgifter på elbiler, en Whisper koster nu 3.300kr at eje om året.(alle person-elbiler efter 1997 koster dog kun 620kr om året, så afgiftens implementeringen er en ren falliterklæring)

Det er i 1983 at ikke bare Danmark men hele verden stifter bekendskab med Thures projekt, nemlig ”Hope Whisper”. Der var blevet arbejdet på bilen lige op til fremvisningen i Forum men en række uheldige omstændigheder gjorde at den bil der stod i Forum ikke var færdig og dermed ”sminket” til lejligheden, samt at Claus der skulle føre den ikke havde fået megen søvn. Claus sad i bilen der var dækket af et sort klæde, og da dette blevet løftet af bilen blev han mødt af utallige blitz fra journalisternes kamera og bilen havnede i banden foran hele verdenspressen.

Billede fra “braget” i Forum 

Pressen døbte bilen ”No hope” og jantelovsjournalistikken umuliggjorde at en produktion kunne komme i gang.

 Den færdige Hope Whisper

Heldigvis var der andre udenfor de danske grænser der havde fulgt med på sidelinjen og der blev kørt i stilling til at lave en Whisper II dog med krav om f.eks. crashtest af bilen. Om dette var relateret til Whisper I’s  møde med banden i Forum tror jeg nu ikke, men man kan ikke anden end at trække lidt på smilebåndet når Whisper I ”crasher” til sin fremvisning og Whisper II bliver den første elbil i verden der blev crashtestet.

Den færdige Whisper II

Whisper II bliver til i samarbejde med Berlins tekniske universitet, hvilket nok også er grunden til at mange af sliddelene kommer fra VW.

Whisper II bliver godkendt og synet efter der nu var brugt omkring 30 millioner kroner på udvikling, test og godkendelser. Men da slutter eventyret desværre da der kun kan samles 90 millioner kroner sammen ud af de 150 millioner der skulle til for at få sat produktionen i gang.

CleanAir LA301 baseret på Whisperen

Selvom eventyret var slut herhjemme lever det dog stadig videre i et Svensk/Britisk projekt under navnet LA 301, der skal fjerne forureningen i Los Angeles i starten af halvfemserne.

Stadig i en glasfiberkonstruktion med plads til fire personer, men visuelt med få kendetegn fra Whisperen.

Læs evt. artiklerne om denne bil på min artikel-siden.

Bilen er faktisk også testet i Top Gear af selveste Jemery tilbage i 1991, meget underholdende at se den dag idag