konvertering

Volkswagen BobEl

#WTFgørvimedklimaet

Mange går og drømmer om at konvertere en fossil bil til el, evt. en gammel klassiker, og sagen er den at det sagtens kan lade sig gøre at konvertere den, men det kan desværre være en lidt dyr og tung proces at få den godkendt og dermed får nummerplader på her i Danmark.
Bilen her blev konverteret for at vise at det sagtens kan lade sig gøre ifbm. brødrene Emil og Magnus Millang og deres #WTFgørvimedklimaet kampange, se evt videoen til højre.

“Et godt udgangspunkt for en konvertering er en bil der ikke har servostyring og bremsekraftforstærker eller andre ting som normalt er drevet af den oprindelige motor. Men når det er sagt, så kan alle biler konverteres, det kræver blot lidt ekstra komponenter f.eks. en vakum-pumpe drevet af el –naturligvis.

Her kan du se lidt video af konverteringen, motoren blive taget ud, den nye i og se bilen efter den er konverteret

En VW Bobbel er et godt udgangspunkt for en konvertering, de er relativt nemme at få fat på og nemme at skrue på, og så er det jo bare en klassikker som alle har et eller andet forhold til.

Ud med den gamle motor, samt benzin-tank og andre elementer der ikke er behov for samt vejer for meget. Jeg har vejet de ting der blev pillet ud for at finde en god vægtfordeling og reservehjulet blev fundet for tungt til at beholde 🙂

Find en motor der er kraftig nok til at bilen kan følge med i trafikken. Den motor jeg satte i er en trefaset AC motor med et moment på 150~160Nm den får bilen et godt stykke over 100km/t (ca. 120km/t er et forsigtigt gæt) og i et solidt tempo, da den har et godt moment fra første omdrejning til over de første 2000 før den begynder at flade ud.
Der skal laves en adapterplade imellem motor og gearkasse, i dette tilfælde har jeg fået cnc-fræset en i aluminium.


Lav nogle gode kabler til at forbinde batterier, motor og motorstyrring f.eks. 70mm2
Biltema har både tang og sko til projektet.

motorstyrring hovedrelæ og nogle sikringer, og så er vi ved at være klar.
Et naturligt valg af batterier ville være litium, f.eks. LiFeYPO4, jeg testede en opsætning med både 90Ah og 160Ah celler og disse passer ganske udemærket bag bagsædet samt der hvor den oprindeligt tank var foran, men i dette projekt blev det bly-batterier, som på trods af den reducerede vægt når man trækker fossil-motor (målt til 103kg) og tanken + div. fra, alligevel med en “lille” batteripakke får bilen til at veje lidt mere end udgangspunktet


bly-batterierne er jo tunge, og derfor bliver kapaciteten ikke så stor, hvilket kort sagt vil sige at selve aktionsradius på bilen ikke bliver det store, det er nok det man kalder nærområde-transport måske en “bybil”, jeg tør ikke rigtigt sige hvor langt den kan køre på en opladning, men det ligger nok på de ca.40km
normalt vil man sætte en lader i bilen, men her har jeg sat enkelte ladere på hvert batteri, dermed undgår man at lade en af batterierne skævt set i forhold til de andre.

Jeg har installeret et voltmeter og et amperemeter så man har lidt at holde øje med, der er som sådan ikke nogen forbrugsmåler i bilen, den gamle tankmåler styres af en modstand der forskydes, så den er faktisk nem nok at bruge til forbrugsmåler, men det bliver næste gang 🙂
…Og så er bilen klar